Parkinson hastalığı demansı (PDD), Parkinson ile yaşayan birçok kişide tanı konulduktan en az bir yıl sonra gelişen, düşünme ve muhakemede bir gerilemedir. Parkinson hastalığının neden olduğu beyin değişiklikleri, harekette kilit rol oynayan bir bölgede başlar ve titreme ve sarsıntı, kas sertliği, karışık adımlar, kambur duruş, hareketi başlatmada zorluk ve yüz ifadesi eksikliği gibi erken belirtilere yol açar. Parkinson’un neden olduğu beyin değişiklikleri yavaş yavaş yayıldıkça, genellikle hafıza ve dikkat etme, sağlıklı kararlar verme ve bir görevi tamamlamak için gereken adımları planlama yeteneği de dahil olmak üzere zihinsel işlevleri etkilemeye başlar.

Parkinson hastalığı ve Parkinson hastalığı demansı ile bağlantılı temel beyin değişiklikleri, beyinde yaygın olarak bulunan ve normal işlevi tam olarak bilinmeyen bir protein olan alfa-sinükleinden oluşan anormal mikroskobik birikintilerdir. Bu birikintilere, 1900’lerin başında Dr. Alois Alzheimer’ın laboratuvarında çalışırken onları keşfeden nörolog Frederick H. Lewy’nin (M.D.) adıyla “Lewy cisimcikleri” denir.

Lewy cisimcikleri, Lewy cisimcikli demans (DLB) dahil olmak üzere diğer bazı beyin bozukluklarında da bulunur. Kanıtlar DLB, Parkinson hastalığı ve Parkinson hastalığı demansının beynin alfa-sinükleini işlemesinde altta yatan aynı anormalliklerle bağlantılı olabileceğini düşündürmektedir. Bir başka karmaşık faktör de, hem Parkinson hastalığı hem de DLB demansı olan birçok kişide, Alzheimer hastalığıyla bağlantılı ayırt edici beyin değişiklikleri olan plak ve yumakların da bulunmasıdır.

Scientific Reports’ta 29 Temmuz 2019’da yayınlanan bir çalışma, Lewy cisimciklerinin sorunlu olduğunu çünkü alfa-sinüklein proteinini beyin hücrelerinin çekirdeğinden dışarı çektiklerini öne sürüyor. Canlı farelerin hücrelerini ve insanlarda ölüm sonrası beyin dokusunu inceleyen çalışma, bu proteinlerin vücuttaki her hücrenin çekirdeğinde bulunan geniş DNA şeritleri boyunca meydana gelen kırılmaları onararak çok önemli bir işlevi yerine getirdiğini ortaya koydu.

Alfa-sinükleinin DNA onarımındaki rolü, hücre ölümünü önlemede çok önemli olabilir. Bu işlev Parkinson ve DLB gibi beyin hastalıklarında kaybolabilir ve nöronların yaygın ölümüne yol açabilir.
    Nature Genetics’in 15 Şubat 2021 tarihli sayısında yayınlanan DLB ile ilgili genetik bir çalışmada, DLB’de rol oynayan iki genin (BINI1 ve TMEM175) Parkinson ve Alzheimer hastalıklarıyla da bağlantılı olduğu bulundu. Araştırmacılar ayrıca bu genlerin aktivitesindeki değişikliklerin demansa yol açabileceğini de belirttiler.

Prevalans

Parkinson hastalığı yaşlı yetişkinlerde oldukça yaygın görülen nörolojik bir hastalıktır ve 65 yaş üstü kişilerin yaklaşık %2’sini etkilediği tahmin edilmektedir. Ulusal Parkinson Vakfı, bir milyona yakın Amerikalının Parkinson hastalığı ile yaşadığını tahmin etmektedir. Parkinson hastalarını hastalıklarının tüm seyri boyunca takip eden son çalışmalar, hastalığı olanların %50 ila %80’inin bunama yaşayabileceğini tahmin etmektedir.

Semptomlar

Yaygın olarak bildirilen semptomlar arasında hafıza, konsantrasyon ve yargılamada değişiklikler; görsel bilgileri yorumlamada sorun; boğuk konuşma; görsel halüsinasyonlar; sanrılar, özellikle paranoid fikirler; depresyon, sinirlilik ve anksiyete; ve gündüz aşırı uyku hali ve hızlı göz hareketi (REM) uyku bozukluğu dahil olmak üzere uyku bozuklukları yer alır.

Teşhis

Bir kişide Parkinson hastalığı demansı olup olmadığını kesin olarak belirleyen tek bir test veya test kombinasyonu yoktur. Parkinson hastalığı demansı ve DLB teşhisi için kılavuzlar şunlardır:

• Bir kişiye başlangıçta hareketle ilgili semptomlara dayalı olarak Parkinson hastalığı teşhisi konulduğunda ve demans semptomları bir yıl veya daha uzun bir süre sonrasına kadar ortaya çıkmadığında tanı Parkinson hastalığı demansıdır.
    • DLB ile uyumlu demans semptomları ilk olarak ortaya çıktığında; hareketle ilgili semptomlarla birlikte mevcut olduğunda veya hareket semptomları ortaya çıktıktan sonraki bir yıl içinde ortaya çıktığında tanı DLB’dir.

Nedenler ve Risk Faktörleri

Parkinson hastalarının tahminen %50 ila %80’i hastalıkları ilerledikçe bunama yaşar. Bazı çalışmalar Parkinson’un başlangıcından demansın gelişmesine kadar geçen ortalama sürenin yaklaşık 10 yıl olduğunu bildirmiştir.

Parkinson tanısı konulduğu sırada ileri yaş, Parkinson’un ileri evresinde olmak, erkek olmak, motor semptomların daha şiddetli olması ve hafif bilişsel bozukluk (MCI) gibi bazı faktörler gelecekteki demans riskini artırabilir. Ek risk faktörleri arasında ailede demans öyküsü; henüz başka demans semptomları olmayan bir kişide halüsinasyonların varlığı; gündüz aşırı uyku hali; ve postüral instabilite ve yürüme bozukluğu (PIGD) olarak bilinen ve adımın ortasında “donma”, hareketi başlatmada zorluk, ayak sürüme, dengeleme ve düşme sorunlarını içeren bir Parkinson semptom modeli sayılabilir.

Sonuçlar

Parkinson hastalığı ve Parkinson hastalığı demansı beyin hücrelerine zarar verip yok ettiğinden, her iki bozukluk da zamanla kötüleşir. İlerleme hızları büyük ölçüde değişebilir.

Tedavi

Parkinson hastalığı demansının neden olduğu beyin hücresi hasarını yavaşlatacak veya durduracak bir tedavi yoktur. Mevcut stratejiler semptomları iyileştirmeye odaklanmaktadır. Tedavi planınız ilaçları içeriyorsa, sizin için en iyi olan ilaçları ve en etkili dozları belirlemek için doktorunuzla yakın bir şekilde çalışmanız önemlidir.

• Kolinesteraz inhibitörü – rivastigmin (Exelon®), ABD Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) tarafından Parkinson hastalığıyla ilişkili hafif-orta şiddette demansı tedavi etmek için onaylanan tek kolinesteraz inhibitörüdür.
    • Karbidopa-levodopa – Parkinson hareket semptomlarını tedavi etmek için reçete edilebilir. Ancak, Parkinson demansı veya DLB’si olanlarda bazen halüsinasyonları ve kafa karışıklığını şiddetlendirebilir.
    • Derin beyin stimülasyonu – derin beyin stimülasyonu (DBS) şu anda Parkinson hastalığı demansı (PDD) için kontrendikedir. Bununla birlikte, birkaç küçük klinik çalışma bu tedavinin PDD’li kişiler için güvenli ve faydalı olabileceğini öne sürmüştür. Diğer araştırmalar, tedavinin Parkinson hastalığı olan kişilerde demans gelişme riskini gerçekten artırıp artıramayacağı konusunda karışıktır. DBS’nin Parkinson’daki etkisini doğrulamak için ek çalışmalar yapılmalıdır.
    • Seçici serotonin geri alım inhibitörleri (SSRI’lar) ve SSRI olmayanlar, hem DLB hem de Parkinson hastalığı demansında yaygın olan depresyonu tedavi etmek için kullanılır.
    • Klonazepam ve melatonin REM bozukluğunu tedavi etmek için kullanılabilir.

DİKKAT: Davranışsal semptomları tedavi etmek için kullanılan antipsikotik ilaçlardan (haloperidol, fluphenazine veya thioridazine gibi) kaçınılmalıdır. DLB’li kişilerin yaklaşık %60’ında Parkinson semptomlarında kötüleşme, sedasyon, yutma bozukluğu veya nöroleptik malign sendrom (NMS) görülür. NMS, geleneksel antipsikotiklere maruz kalmanın ardından ateş, yaygın sertlik ve kas yıkımı ile karakterize, yaşamı tehdit eden bir durumdur.