Hafif bilişsel bozukluk (HBB), günlük yaşam aktivitelerinin çoğunu bağımsız olarak gerçekleştirme yeteneğini koruyan bireylerde hafıza kaybının veya diğer bilişsel yetenek kaybının (dil veya görsel/uzamsal algı gibi) erken bir aşamasıdır.

Hafif bilişsel bozukluk, etkilenen kişi, aile üyeleri ve arkadaşları tarafından fark edilecek kadar ciddi bilişsel değişikliklere neden olur, ancak bireyin günlük aktivitelerini gerçekleştirme yeteneğini etkilemez.

MCI birden fazla nedenden dolayı gelişebilir ve MCI ile yaşayan bireyler demans geliştirmeye devam edebilir; diğerleri ise geliştirmez. Nörodejeneratif hastalıklar için MCI, beyinde ayırt edici değişiklikler mevcutsa Alzheimer da dahil olmak üzere hastalık sürekliliğinin erken bir aşaması olabilir.

Bazı bireylerde MCI normal bilişe geri döner veya stabil kalır. Diğer durumlarda, örneğin bir ilaç bilişsel bozukluğa neden olduğunda, MCI yanlışlıkla teşhis edilir. Bilişsel değişiklikler yaşayan kişilerin tanı ve olası tedavi için mümkün olan en kısa sürede yardım istemeleri önemlidir.

Semptomlar

Uzmanlar hafif bilişsel bozukluğu etkilenen düşünme becerilerine göre sınıflandırmaktadır:

• Amnestik MCI: Öncelikle hafızayı etkileyen MCI. Kişi randevular, konuşmalar veya son olaylar gibi daha önce kolayca hatırlayabileceği önemli bilgileri unutmaya başlayabilir.
    • Amnestik Olmayan MCI: Sağlıklı karar verme, karmaşık bir görevi tamamlamak için gereken zamanı veya adım sırasını değerlendirme veya görsel algılama gibi hafıza dışındaki düşünme becerilerini etkileyen MCI.

Teşhis

Hafif bilişsel bozukluk, bir doktorun bir kişinin semptomlarının nedeni hakkındaki en iyi profesyonel yargısını temsil eden klinik bir tanıdır. Amiloid plaklardaki (Alzheimer’ın ayırt edici özelliği) protein olan amiloid beta proteini için anormal bir beyin pozitron emisyon tomografisi (PET) taraması veya omurilik sıvısı testi olan MCI ile yaşayan bireylerin, Alzheimer hastalığına bağlı MCI tanısı aldığı kabul edilir.

Alzheimer Derneği, Alzheimer hastalığına bağlı MCI için tanı kılavuzlarını güncellemek üzere uzman çalışma gruplarını bir araya getirmek için Ulusal Yaşlanma Enstitüsü (NIA) ile ortaklık kurdu ve bazı durumlarda MCI’nın Alzheimer’ın veya başka bir demansın erken bir aşaması olduğunu öne sürdü. Kılavuzlar, MCI’lı kişilerin Alzheimer ve diğer demanslara yakalanma riskini artıran beyin değişikliklerine sahip olup olmadıklarını öğrenmek için bir biyobelirteç (bir hastalığın varlığını veya yokluğunu gösteren bir protein seviyesi gibi ölçülebilir bir biyolojik faktör) bulunmasını önermektedir.

Beyin, beyin omurilik sıvısı ve/veya kandaki değişikliklerin Alzheimer ile ilişkili fizyolojik süreçlerden kaynaklandığı gösterilebilirse, revize edilen kılavuzlar Alzheimer hastalığına bağlı MCI tanısı konulmasını önermektedir.

MCI için tıbbi bir çalışma aşağıdaki temel unsurları içerir:

• Doktorun mevcut semptomları, önceki hastalıkları ve tıbbi durumları ve ailede önemli hafıza sorunları veya bunama öyküsünü belgelediği kapsamlı tıbbi öykü.
    • Kişinin olağan işlev düzeyinden herhangi bir değişikliğe odaklanan bağımsız işlev ve günlük aktivitelerin değerlendirilmesi.
    • İşlevin nasıl değişmiş olabileceği konusunda ek perspektif sağlamak için bir aile üyesinden veya güvenilir bir arkadaştan girdi.
    • Hafızayı, planlamayı, muhakemeyi, görsel bilgileri ve diğer önemli bilgileri anlama becerisini değerlendirmek için tasarlanmış kısa testler kullanılarak zihinsel durumun değerlendirilmesi.
      düşünme becerileri.
    • Sinirlerin ve reflekslerin, hareketin, koordinasyonun, dengenin ve duyuların işlevini değerlendirmek için ofis içi nörolojik muayene.
    • Depresyonu tespit etmek için ruh halinin değerlendirilmesi; belirtiler arasında hafıza sorunları veya “sisli” hissetme yer alabilir. Depresyon yaygındır ve özellikle yaşlı yetişkinlerde yaygın olabilir.
    • Kan testleri ve beyin yapısının görüntülenmesini içeren laboratuvar testleri.
    • Çalışma net bir klinik tablo oluşturmazsa, doktor belirli düşünme becerilerini değerlendirmek için bir dizi yazılı veya bilgisayarlı test içeren nöropsikolojik test önerebilir.

Nedenler ve Riskler

MCI’nın nedenleri henüz tam olarak anlaşılamamıştır. Uzmanlar, hepsi olmasa da birçok vakanın Alzheimer’ın veya bunamaya neden olan diğer nörodejeneratif hastalıkların çok erken aşamalarında meydana gelen beyin değişikliklerinden kaynaklandığına inanmaktadır.

Altta yatan neden başka bir neden değil de nörodejeneratif hastalık olduğunda MCI ile en güçlü şekilde bağlantılı olan risk faktörleri ilerleyen yaş, ailede Alzheimer veya başka bir demans öyküsü ve kardiyovasküler hastalık riskini artıran durumlardır.

Tedavi ve Sonuçlar

Lecanemab (Leqembi®), erken Alzheimer hastalığının tedavisi için ABD Gıda ve İlaç Dairesi tarafından geleneksel onay aldı. Diğer bir tedavi olan aducanumab (Aduhelm®) ise daha önce hızlandırılmış onay almıştı. Bu tedaviler Alzheimer’ın altında yatan biyolojiyi ele almakta ve hastalığın ilerlemesini yavaşlatmaktadır. Alzheimer’ın ayırt edici özelliklerinden biri olan beta-amiloid plaklarının beyinden uzaklaştırılmasının, hastalıkla yaşayan insanlarda hem biliş hem de işlev açısından faydalar sağlayarak klinik gerilemede azalma ile sonuçlandığını göstermektedir.

Herhangi bir tedaviyi değerlendirirken, uygun olup olmadığını belirlemek için bir sağlık uzmanıyla görüşmek önemlidir. Bu tür ilaçları kullanma konusunda deneyimli bir klinisyen, bu ilaçları alan kişileri izlemeli ve önerilen yönergelere kesinlikle uyulmasını sağlamalıdır. Daha fazla bilgi için alz.org/medications adresini ziyaret edin.

Normal yaşlanma, MCI ve Alzheimer ve diğer demanslarla ilişkili biyolojik değişiklikler hakkında daha fazla araştırma yapılması, MCI’nın nedenlerini, risk faktörlerini ve bu hastalığa sahip kişilerin prognozunu daha iyi anlamak için gereklidir.

MCI tanısı konan bireyler, semptomların ilerleyip ilerlemediğini belirlemek için her altı ayda bir yeniden değerlendirilmelidir.

MCI Hakkında Özel Rapor

Alzheimer Derneği’nin “Alzheimer Hastalığı Gerçekler ve Rakamlar” 2022 baskısında, hekimlerin ve Amerikan halkının hafif bilişsel bozukluğu anlama ve teşhis etmede karşılaştıkları zorlukları inceleyen “Normal Yaşlanmadan Daha Fazlası: Hafif Bilişsel Bozukluğu Anlamak” başlıklı özel bir rapor yer aldı.

Gerçekler arasında:

• 60 yaş ve üzeri kişilerin yaklaşık %12 ila %18’i MCI ile yaşamaktadır.
    • MCI ile yaşayan bireylerin tahminen %10 ila %15’inde her yıl demans gelişmektedir.
    • Alzheimer hastalığına bağlı olarak MCI ile yaşayan kişilerin yaklaşık üçte birinde beş yıl içinde bunama gelişmektedir.
    • Amerikalıların %42’si Alzheimer hastalığına bağlı MCI gelişimi konusunda endişe duyduklarını belirtmektedir.
    • Amerikalıların %80’inden fazlası Alzheimer’ın erken bir aşaması olabilen MCI hakkında çok az şey bilmekte ya da hiç bilgi sahibi değildir.