Alzheimer hastalığında bilgiyi işleyen, depolayan ve geri getiren beyin hücreleri parçalanır ve ölür. Alzheimer karmaşık bir hastalık olmasına ve bilim insanlarının bu yıkımın altında yatan nedenleri henüz bilmemesine rağmen, buna katkıda bulunabilecek çok sayıda faktör vardır. Bazı örnekler arasında iltihaplanma, vasküler değişiklikler, metabolik değişiklikler ve beyinde beta-amiloid ve tau olarak bilinen proteinler de dahil olmak üzere proteinlerin birikmesi yer almaktadır.

Beta-amiloid birikimi uzun zamandır Alzheimer hastalığının ayırt edici özelliği olarak kabul edilmektedir. Bu mikroskobik protein parçası yapışkandır ve sinir hücrelerinin dışında beyinde plaklar halinde birikerek beyin hücreleri arasındaki iletişimi bozar ve sonunda ölümlerine katkıda bulunur. Beta-amiloidin bazı versiyonları kimyasal olarak diğer parçalardan daha “yapışkandır” ve Alzheimer’lı bir kişinin beyninde bulunan plaklarda birikme olasılığı daha yüksektir. Beta-amiloidin hastalık sürecindeki rolü tam olarak anlaşılamamış olsa da, araştırmalar beta-amiloidi beyinden uzaklaştıran ilaçların erken evrelerdeki kişilerde hastalığın ilerlemesini yavaşlattığını göstermiştir. Artık Alzheimer hastalığı için beta-amiloidi hedef alan FDA onaylı yeni tedaviler bulunmaktadır.

Beta-amiloidin Alzheimer hastalığında rol oynadığına dair ne gibi kanıtlar var?

1. Dünya çapında birkaç yüz geniş ailede, bilim insanları beta-amiloidin aşırı üretimine neden olan nadir genetik mutasyonlar tespit etmişlerdir, bu da bir bireyin tipik olarak kabul edilenden (65 yaş ve üstü) onlarca yıl önce Alzheimer geliştireceğini neredeyse garanti eder. Bu mutasyonlar üç genin herhangi birinde meydana gelir. Bu genlerin her biri beta-amiloid üretimi veya birikimi ile ilişkili biyolojik süreçlerde yer almaktadır. Küresel olarak, Alzheimer hastalığıyla yaşayan insanların sadece tahmini %1’i bu mutasyonlardan birine sahiptir.
    2. Bilim insanları bu genetik mutasyonlardan bazılarını taşıyacak şekilde genetik olarak tasarlanmış fareler geliştirmiştir. Fareler amiloid plakları geliştirmekte, labirentlerde yollarını hatırlamakta zorluk çekmekte ve insanlarda Alzheimer’ı taklit eden diğer semptomları geliştirmektedir.
    3. Alzheimer hastalığı riskiyle ilişkili bir başka gen de APOE’dir ve insan popülasyonunda birden fazla formda bulunur; en yaygın üç form APOE-e2, APOE-e3 ve APOE-e4’tür. Araştırmalar APOE-e4’ün Beyaz Avrupa kökenli bireylerde hastalık riskini artırdığını göstermiştir. Son zamanlarda, APOE-e4 versiyonunun, Beyaz Avrupa kökenli bireylerin Beynin beta-amiloidi uzaklaştırması, hastalığın ayırt edici özelliği olan amiloid plaklarının olası birikimine yol açar. APOE- e4’ün tüm popülasyonlarda risk üzerinde aynı etkiye sahip olduğunun gösterilmediğini, bu nedenle daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulduğunu belirtmek önemlidir.
    4. Buna karşın, APOE-e2 genine sahip Beyaz Avrupa kökenli bireylerde Alzheimer riski daha düşüktür. Bu bireylerin beyinde daha düşük miktarda beta-amiloid ürettiği görülmektedir.
    5. Alzheimer hastalığı riskinin artmasıyla bağlantılı başka genler de tespit edilmiştir. Bu genlerin işlevleri üzerine yapılan daha ileri araştırmalar, beta-amiloid üretiminin veya temizlenmesinin bazı yönleriyle bir bağlantı olduğunu öne sürmüş ve beta-amiloidin hastalık sürecinde kilit bir oyuncu olduğuna işaret etmiştir.
    6. Down sendromlu bireyler 21. kromozomun üç kopyasına sahiptir, bu da beta-amiloid üretimini artırmada rol oynayan genlerin ek bir kopyasına sahip oldukları ve neredeyse değişmez bir şekilde 40 yaşına kadar amiloid plakları geliştirdikleri anlamına gelir. Down sendromlu kişilerin hepsinde demans gelişmez, ancak Ulusal Down Sendromu Derneği’ne göre 50’li yaşlardaki Down sendromlu kişilerin yaklaşık %30’u ve 60’lı yaşlardaki Down sendromlu kişilerin %50’si Alzheimer hastalığına bağlı demansla yaşamaktadır.
    7. Araştırmalar, beta-amiloidin beyinden uzaklaştırılmasının erken evrelerdeki kişilerde hastalığın ilerlemesini yavaşlatabildiğini ve bu kişilerin rutin günlük aktiviteleri hatırlama ve gerçekleştirme becerilerini daha uzun süre koruyabildiğini göstermiştir. Buna ek olarak, araştırmalar beta-amiloidin azaltılmasının, sinir hücrelerinin içinde tau proteininin birikimini azaltmak gibi Alzheimer hastalığına katkıda bulunan diğer altta yatan biyolojiyi etkileyebileceğini de göstermiştir.
      Beta-amiloid birikimine ek olarak, dünya çapındaki araştırmacılar, uzun yıllar boyunca beyin hücrelerini öldüren yıkıcı olaylar dizisi için çeşitli diğer olası tetikleyicileri ve potansiyel müdahaleleri araştırmaktadır.

Beta - Amiloid'e Saldıran Tedaviler Nasıl Çalışır?

Şu anda ABD Gıda ve İlaç Dairesi’nden (FDA) erken Alzheimer tedavisi olarak onay almış iki anti-amiloid tedavi bulunmaktadır: Haziran 2021’de onaylanan aducanumab (AduhelmTM) ve Ocak 2023’te onaylanan lecanemab (LeqembiTM).

Anti-amiloid tedaviler beyindeki beta-amiloidi hedef alarak ve azaltarak çalışır. Aducanumab ve lecanemab’ın her ikisi de beyindeki beta-amiloidi hedef alsa ve aynı tedavi sınıfına ait olsa da, hiçbir tedavi aynı değildir.

Her iki ilaç da intravenöz (IV) infüzyon tedavileridir, yani bir damar yoluyla doğrudan kan dolaşımına verilirler. Ve hem aducanumab hem de lecanemab anti-amiloid monoklonal antikor tedavileri olarak bilinir. Monoklonal (“mono” veya “bir”), her bir ilacın tek bir hücresel kaynak kullanılarak laboratuvarda geliştirildiği gerçeğini ifade eder. Antikorlar, bağışıklık sistemimiz tarafından yapılan veya vücuttaki yabancı veya sorunlu maddelere yanıt vermek için laboratuvarda üretilen koruyucu proteinlerdir. Bu örnekte söz konusu madde amiloiddir. Her iki ilaç da beyindeki amiloidi hedef alarak Alzheimer’ın altında yatan biyolojiyi ele alır ve hastalığın erken evrelerindeki kişiler için hastalığın ilerlemesini yavaşlatır.