Huntington hastalığı, bir kişinin tüm genetik kodunu taşıyan 23 insan kromozomundan biri olan 4. kromozomdaki tek bir gen varyasyonunun neden olduğu ilerleyici bir beyin hastalığıdır. Bu varyant gen “baskındır”, yani Huntington’lı bir ebeveynden bu geni miras alan herkes eninde sonunda hastalığa yakalanacaktır.

Huntington gen varyasyonu huntingtin adı verilen bir proteini kodlar. Huntingtin’in normal işlevi henüz bilinmemektedir, ancak bilim insanları Huntington hastalığının nedeni olarak onun kusurlu formunu tanımlamışlardır.

Hastalık adını 1800’lü yılların sonlarında hastalığı ilk kez tanımlayan doktor George Huntington’dan almıştır.

Yaygınlık

Yaklaşık 40.000 Amerikalı – her 8.000 kişiden biri – Huntington hastasıdır. Hastalığı olan bir ebeveyne sahip oldukları için 200.000’den fazla kişinin risk altında olduğu bilinmektedir.

Semptomlar

Huntington hastalığının ayırt edici semptomu kolların, bacakların, başın, yüzün ve vücudun üst kısmının kontrolsüz hareketidir. Huntington ayrıca hafıza, konsantrasyon, yargılama ve planlama ve organize etme becerisi dahil olmak üzere düşünme ve muhakeme becerilerinde düşüşe neden olur.

Buna ek olarak, Huntington hastalığının beyin değişiklikleri, özellikle depresyon, anksiyete ve karakteristik olmayan öfke ve sinirlilik gibi ruh halinde değişikliklere yol açar. Obsesif – kompulsif davranış da yaygındır ve kişinin aynı soruyu veya aktiviteyi tekrar tekrar yapmasına neden olur.

Teşhis

Huntington hastalığından şüphelenilen kişilerde semptomların nedeninin Huntingtin proteini için kusurlu gen olup olmadığı bir tanı testiyle doğrulanabilir. Bu test, henüz semptomları olmayan ancak ebeveynlerinden birinde hastalık olduğu için Huntington’a yakalanma riski taşıyan kişilerde de kusurlu geni tespit edebilir.

Movement Disorders Clinical Practice’in 15 Mart 2021 tarihli sayısında yayınlanan araştırma, daha fazla örgün eğitim almış Huntington hastalığı olan kişilerin, daha az örgün eğitim almış olanlara göre daha erken teşhis edilme ve daha hafif semptomlara sahip olma eğiliminde olduğunu ortaya koymuştur.

Nedenler ve Risk Faktörleri

1993’te tanımlanan kusurlu gen, Huntington hastalığının neredeyse tüm vakalarına neden olmaktadır. Bu gen, bilim insanlarının hastalıkla ilişkilendirdikten sonra “huntingtin” adını verdikleri bir proteini kodlamaktadır. Huntingtin protein geni, tüm insan genleri gibi, biyolojik planlarını basit kimyasal kodların tekrarları halinde taşır. Bu özel gen kusuru, kromozom 4’ün küçük bir bölümünde belirli bir kimyasal kodun ekstra tekrarlarını içerir. Normal bir huntingtin geni, toplam 3.100’den fazla kod arasında bu kodun 17 ila 20 tekrarını içerir. Huntington hastalığına neden olan kusur 40 veya daha fazla tekrar içerir. Huntington hastalığı için yapılan genetik testler, tek bir huntingtin proteini geninde bulunan tekrar sayısını ölçer.

Bilim insanları henüz huntingtin proteininin normal işlevini ya da genetik planındaki birkaç düzine fazladan tekrarın Huntington hastalığının yıkıcı semptomlarına nasıl yol açtığını anlamış değiller. Araştırmacılar sadece Huntington’ı daha iyi anlamak için değil, aynı zamanda cevaplar Alzheimer, Parkinson hastalığı ve amiyotrofik lateral skleroz (ALS) dahil olmak üzere çok çeşitli diğer beyin bozuklukları hakkında önemli bilgiler sunabileceği için bu gizemleri çözmeye heveslidir.
    Huntington hastalığı olan bir ebeveynin her çocuğunun, hastalığa neden olan geni kalıtsal olarak alma şansı %50’dir. Eğer çocuk geni miras almazsa, hastalığa asla yakalanmaz ve hastalığı çocuklarına aktaramaz.

Huntington hastalığı hem erkekleri hem de kadınları ve dünya çapında tüm ırk ve etnik grupları etkilemektedir.

Sonuçlar

Huntington ilerleyici bir hastalıktır, yani semptomlar ve beyin değişiklikleri giderek kötüleşir. Belirtiler genellikle 30 ila 50 yaşları arasında gelişir, ancak %10’unda 20 yaşından önce (juvenil başlangıç) ve %10’unda 60 yaşından sonra motor belirtiler gelişebilir. Huntington’lı kişiler ortalama 15 ila 25 yıl hayatta kalırlar.

Tedavi

Şu anda Huntington hastalığının tedavisi yoktur ve neden olduğu beyin değişikliklerini yavaşlatmanın veya durdurmanın bir yolu yoktur. Temmuz 2021’de ABD Gıda ve İlaç Kurumu, Huntington hastalığı da dahil olmak üzere nörodejeneratif hastalıklara neden olan mutant protein seviyelerini düşürmek ve hastalığın ilerlemesini yavaşlatmak veya durdurmak için tasarlanmış bir araştırma antisens oligonükleotid (AON) tedavisi olan VO659’a yetim ilaç ataması (nadir bir hastalığı veya durumu tedavi etmeyi amaçlayan ilaçlar için bir statü) verdi.

Mevcut tedaviler semptomları yönetmeye odaklanmaktadır. Aşağıdaki tedaviler, hastalığın en rahatsız edici semptomlarından üçü için birinci basamak stratejiler olarak kullanılmaktadır:

• Kore (istemsiz hareketler): ABD Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) Huntington’la ilişkili koreyi tedavi etmek için tetrabenazin ve deuterabenazini onaylamıştır. Olanzapin gibi antipsikotik ilaçlar da koreyi hafifletmek için kullanılabilir.
    • Sinirlilik: Şiddetli öfke ve tehdit edici davranışlar için uzmanlar atipik bir antipsikotik ilacın tercih edilen yaklaşım olduğu konusunda hemfikirdir. Daha az şiddetli, tehdit edici olmayan sinirlilik için uzmanlar öncelikle bir tür antidepresan olan seçici serotonin geri alım inhibitörünü (SSRI) denemeyi önermektedir.
    • Obsesif-Kompulsif Düşünce ve Eylemler: Uzmanlar ayrıca bu semptomlar için standart tedavi olarak SSRI’ları önermektedir.

Huntington’ın anksiyete, depresyon ve uykusuzluk gibi diğer semptomları da tedavi edilmelidir. Hastalığın karmaşıklığı nedeniyle, semptomların etkili tedavisi uzun bir süreç olabilir ve farklı ilaçlar ve dozlarla çeşitli yaklaşımlar içerebilir.

Araştırma

Huntington’la mücadele çabaları, her biri hastalık hakkında önemli bilgiler sağlayan çeşitli araştırma alanlarını içermektedir:

• Temel Nörobiyoloji: Sinir sisteminin anatomisini, fizyolojisini ve biyokimyasını inceleyen nörobiyoloji alanındaki araştırmacılar, hastalığa nasıl neden olduğunu öğrenmek için huntingtin genini incelemeye devam etmektedir.
    • Klinik Araştırma: Nörologlar, psikologlar, psikiyatristler ve diğer araştırmacılar bir yandan hastalığın semptomlarını ve ilerleyişini daha iyi anlamaya çalışırken bir yandan da yeni tedaviler geliştirmeye çalışmaktadır. Araştırmacılar ayrıca eğitim gibi çevresel ve yaşam tarzı faktörlerinin Huntington’ın seyrini nasıl etkilediğini incelemektedir.
    • Görüntüleme: Pozitron emisyon tomografisi (PET) taramaları ve diğer teknolojileri kullanan bilimsel araştırmalar, bilim insanlarının kusurlu genin beyindeki çeşitli yapılara ne yaptığını ve vücudun kimyasını ve metabolizmasını nasıl etkilediğini görmelerini sağlıyor. Hayvan modelleri. Fareler gibi laboratuvar hayvanları, bilim insanlarının hastalığın belirtileri ve ilerleyişi hakkında daha fazla bilgi edinmelerine yardımcı olmak için Huntington hastalığının klinik özelliklerini çoğaltma umuduyla yetiştirilmektedir.
    • Fetal Doku Araştırması: Araştırmacılar, bu alandaki başarının Huntington’lı bireylerde nöronal dejenerasyon nedeniyle tipik olarak kaybedilen işlevlerin anlaşılmasına, geri kazanılmasına veya değiştirilmesine yol açacağı umuduyla kemirgenlere ve insan olmayan primatlara fetal doku implante etmektedir.

Bu araştırma alanları yavaş yavaş birbirine yaklaşmakta ve bu süreçte genin zihin ve beden üzerindeki amansız tahribatı hakkında önemli ipuçları elde edilmektedir. Küresel bir çalışma olan Enroll-HD, diğer tüm Huntington araştırmalarını daha kolay hale getirerek yeni ilaçlar ve diğer tedavilerin geliştirilmesi sürecini hızlandırmayı amaçlamaktadır. Enroll-HD, Huntington hastalığına ilişkin dünyanın en büyük gözlemsel çalışmasıdır ve halihazırda 20.000’den fazla hastalıklı kişiyi kayıt altına almıştır.

Çalışmanın hedefleri, hastalığı insanlarda olduğu gibi daha iyi anlamak, yeni ilaçların geliştirilmesinde bize fikir vermek; daha hızlı bir şekilde net cevaplar vermek için klinik çalışmaların tasarımını iyileştirmek ve dünya çapında en iyi klinik uygulamaları belirleyerek Huntington’lı insanlar için bakımı iyileştirmektir.